torsdag 25. oktober 2012

Autotrekk

Når jeg får inn penger på hverdagskontoen min forsvinner over 90% av pengene ut igjen før jeg rekker å tenke på at de er der. Nei, det er ikke et resultat av en tross alt relativt liten inntekt eller en feil ved systemet, det er noe av det som gjør at systemet mitt funker. 

Autotrekk, eller faste overføringer mellom egne konti, er en viktig pengestrategi for meg og har vært det lenge. Jeg bruker det til sparing, men også til en slags praktisk budsjettering. Aller viktigst er likevel det at jeg aldri kommer i skade for å tenke på alle pengene som kommer inn på kontoen som tilgjengelige fordi jeg glemmer en av de mange tinga pengene er ment å gå til. Før skjedde det sjelden (jeg har tross alt teken på penger), nå skjer det aldri.

Jeg slipper også å bruke masse tid på å flytte penger, og krefter på å huske at de skal flyttes. Det å sette opp automatiske overføringer er en engangsinvestering av tid, og ikke en spesielt stor en heller - sjøl med omkalfatringer og det hele har jeg neppe brukt mer enn en halvtime, og den halvtimen regna jeg med under bankbyttet. Ikke minst blir det enkelt å ha et system med mange konti til ulike formål, noe som fungerer godt men som ellers antakeligvis ville blitt for mye jobb.

Systemet er som følger: Jeg får penger inn annahver uke (jeg ville foretrekki hver måned, men, vel, NAV - og du er vel ikke her for å lese en rant om det). Et par dager etter at pengene vanligvis kommer inn på hverdagskontoen min forsvinner om lag 90% av det ut igjen, fordelt på fem forskjellige autotrekk fra hverdagskontoen min til andre konti.

25% av pengene inn går til felleskontoen. Derfra brukes de til mat og andre husholdningsutgifter.

35% går til boligkontoen. Fra den går renter og avdrag, strøm, kommunale avgifter og den slags. Samboeren betaler også "leie" til denne kontoen.

23% går til sparing. Før gikk de til bufferkontoen, men nå som den har sine 20 000 på seg vil det si at de går til helsekontoen.

7% går til prosjekter. Det vil akkurat nå si et pågående kurs, men det kan også være et ekstra spareprosjekt eller noe anna som forutsetter å enten sette av eller spare penger.

Til sist, 0,7% går til en konto for lystlesing. Derfra kan jeg kjøpe bøker bare fordi jeg har lyst. 

Sjøl om en gjør sitt beste for å ikke tenke på penger en har som penger en kan bruke, er det fort gjort å ikke ha full oversikt over hvor mye som faktisk skal ut den måneden. Sjøl når det er skrivi ned og hengt opp på badet eller oppslagstavla i gangen er det ikke sikkert en husker alt når en står i butikken og Vil Ha Noe. Det å passe på at penger som ikke er tilgjengelige ikke framstår som tilgjengelige er viktig, og autotrekk er min strategi for å oppnå det. Over nitti prosent av pengene går dit de skal uten at jeg trenger å gjøre noe for at det skal skje - og jeg slipper å se dem sitte på hverdagskontoen min og utgi seg for tilgjengelige midler.

2 kommentarer:

  1. Jeg må finne ut om nettbanken min likevel har muligheten for automatiske overføringer mellom kontoer.

    Ellers kommer en også langt med å ha en regningskonto, ( en personkonto uten kort) der alle regninger trekkes fra, og hvor en kan overføre alt som ikke går til daglige bruk fra "lønnskontoen". Hvis jeg vil spare 3000 en måned og er i tvil om det går, setter jeg den siste tusenlappen på kontoen uten kort, og overfører den ca når jeg får penger neste gang, hvis jeg ser det går. Man får ikke den friheten til å slippe å tenke, men man kan flekse, for den som heller vil det.

    Og hvis noen som leser dette lurer på hvordan jeg kan spare 3000 kr i måneden med en beskjeden inntekt, så er det fordi jeg sparer til alle ting som koster over 2000 kr og tar ut til det av sparekontoen, og dermed har jeg penger å spare til nye ting. Det fungerer supert for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettbanken din kan det! Jeg kan vise deg hvordan eller sette det opp for deg når du kommer innom i ettermiddag.

      3000 er mitt sparebeløp også, forresten.

      Slett