onsdag 20. mars 2013

En innrømmelse: Jeg har ikke noe budsjett

Kjære internett, jeg har en innrømmelse. 

Alle de lure pengefolkene sier at jeg burde ha et budsjett. Vel, alle jeg har sett, hørt og lest, i hvert fall. Alle som på noe som helst vis kan kalles en autoritet. Og, vel, jeg har budsjetter, noen ganger, men som oftest har jeg det ikke. Store deler av pengeprosjektet har jeg ikke hatt noe budsjett ut over å ha pengene mine fordelt ut over flere konti, og inntekta mi fordeler seg likeens.

Det har gått helt bra. 

Hele denne sammenlikninga av budsjett og regnskap? Joa, jeg holdt på med det da jeg var seksten, da vi lærte om sånt på videregående. Det var god trening i å bruke excel, men ut over det tror jeg ikke jeg lærte noe mer enn det som sto i læreboka. Siden det har jeg gjort budsjett-tingen nå og da, men aldri fulgt opp over tid.

Jeg klarer meg fint.

Regnskap har jeg aldri ført mer enn max en måned av gangen. Jeg har prøvd, for det er jo sånt en skal, og konsensus ser ut til å være at om en skal ha orden på privatøkonomien er dette noe en ikke har noe annet valg enn å gjøre. Særlig nå som jeg har et pengeprosjekt har det stikki litt dårlig samvittighet når budsjettene går ut på dato etter noen måneder og virkelig burde oppdateres og sammenliknes med regnskap og... 

Jeg sparer 23% av inntekta mi til en usikker framtid og 8% av den til fremtidig luksus.

Noen ganger må jeg gjøre matten. Jeg må regne ut hva jeg har råd til. Jeg må sette opp en slags oversikt. Det er sikkert det formålet budsjetter og regnskaper skal tjene. Jeg må vite at jeg har penger til det jeg skal, men kontofordelinga mi gjør det for meg. Jeg må vite omtrent hva jeg bruker, men er det ikke det nettbanken er til?

Jeg er ingen autoritet når det gjelder penger, men dette ser ut til å funke.

Kanskje påstanden om at du må ha et budsjett og et regnskap for å ha et minimum av kontroll på privatøkonomien ikke er sann. Kanskje det er en sannhet som har gått ut på dato, eller som gjelder for noen og ikke for andre. Kanskje det som er et fantastisk verktøy for noen for andre er noe uoverstigelig stort som står mellom oss og orden?

Kanskje den påstanden hindrer folk i å ta grep om egen privatøkonomi? 

Folk tror jeg har stålkontroll etter at jeg begynte med pengeprosjektet. Det er ikke sant. Jeg har ikke en gang et budsjett, langt mindre et regnskap. Det har jeg hatt noen stikk av dårlig samvittighet over. Men veit du hva?

Dette er bra nok. Dette er helt fint. Dette funker.

4 kommentarer:

  1. Dette skjønte selv jeg. Og her har du absolutt argumenter jeg faller for. Men jeg frykter at dersom dette med så mange bankkonti blir vanlig blant folk, den landskjente "Syltegeekmetoden", vil bankene enten sabotere det eller kreve gebyr. Jeg pleier å ha sånn ca 4 kontoer som jeg veksler litt med hva jeg bruker til, og min forrige bank sendte meg et brev og spurte om jeg ville avvikle den ene. Og har man mye penger, taper man rente med å ha flere konti.Men for så mange penger kan man sikkert utvikle en variant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis mange nok vil ha det, vil den banken som kan tilby det uten gebyrer ofte være den som får kundene.

      Når det er sagt er ikke tanken at akkurat dette med autotrekk og mange konti funker for meg, så derfor burde det funke for alle (sjøl om jeg tror mange kunne hatt godt av å vurdere autotrekkbiten). Poenget er vel heller at det å ta grep om privatøkonomien er en inviduell prossess - vi kan lære av hverandre, men vi kan ikke gå ut i fra at en autoritets obligatoriske "sånn gjør vi det her" er oppskrifta for oss.

      Oftest er oppskrifter og systemer noe som må tilpasses, og autoritære "SÅNN skal det gjøres" kan være både verktøy og hindring avhengig av hvem vi er, hva vi er gode på, hva vi er dårlige på.

      Slett
  2. For meg er det viktigst å vite at jeg har nok penger til de faste utgiftene, og mindre viktig å vite hvor mye jeg bruker på de forskjellige postene.

    Derfor holder det mer enn nok for meg å ha et likviditetsbudsjett, der jeg legger inn saldo på kontoene mine, og alle regninger og inntekter jeg forventer å få fremover. Det meste er faste beløp, og ligger inne med beløp og dato for minst ett år frem i tid, mens noen variable regninger, som telefon og strøm ligger inne med et estimat, og så justerer jeg når fakturaen kommer.

    Jeg er inne og sjekker stort sett en gang i uka, og da vet jeg hvor mye som "er igjen" til matinnkjøp o.l, og om vi må være forsiktige eller har det litt mer romslig den måneden.

    Om noen er interessert i likviditetsbudsjettet mitt, så deler jeg forresten det gladelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som en kjempelur strategi! Har du lyst til å dele det i form av en gjestepost, kanskje?

      Slett