fredag 2. november 2012

I tilfelle krise

Hva hvis jeg må leve på bufferkontoen min? Hvordan vil det funke? Hvor lenge vil den vare? Jeg har tenkt litt og lekt meg litt med regnearkprogrammet mitt for å finne ut av dette. Jeg tror ikke dette er noe som kommer til å skje, men det er greit å vite hva jeg har å forholde meg til. Dessuten er det en del av formålet med bufferkontoen nettopp det: Å slippe å måtte leve på noens nåde i en kortvarig pengekrise, enten den krisa skulle handle om inntekter eller utgifter. 

- Sjøl om jeg kan gi meg sjøl redusert "husleie" i en krise, ville jeg gjøre mitt ytterste for å unngå akkurat det (det er alltid en del mer enn det som trengs på huskontoen, men det er det jo enda viktigere at det er om jeg skulle måtte leve på bufferkontoen). Altså vil jeg fortsatt ha 4500 i måneden i boutgifter.

- Når det gjelder felleskontoen, så har jeg og samboeren allerede en avtale om hvordan vi gjør dersom en av oss skulle måtte leve på oppsparte midler: I stedet for de vanlige 25% av inntekt inn på felleskontoen, skal vi bare sette inn 10% av det vi overfører fra sparekontoen. Ja, det betyr at vi må bruke mindre på mat i sånne situasjoner, men også i felleskontoen er det en liten buffer - og at vi skulle havne i den situasjonen samtidig er tross alt ganske lite sannsynlig.

- En liten sum til forbruk er nok også nødvendig. Jeg har beregna fem prosent av det som overføres fra bufferen. 

- Poster som vil utgå i en sånn situasjon er så klart: Sparing. Prosjekter. Bøker. 

Dette er gitt at dette skulle skje i en situasjon der jeg ikke studerer eller på anna vis har utgifter til reise og obligatorisk litteratur. Det er også gitt at jeg har penger nok på helsekontoen til å slippe å blande inn medisinske utgifter også.

Måten jeg har regna på er, vel, at jeg ikke akkurat har regna. Jeg har tatt husutgiftene, som er et fast beløp, og satt av 5% til forbruk og 10% til felleskontoen. Så har jeg, fordi to ulike tall ikke kan referere til hverandre, satt et omtrentbeløp - og justert til det har blitt noen lunde likt summen av de tre postene. (Dere som kan mer om regneark enn meg kan nå slutte å himle med øya og heller foreslå en mer vettug framgangsmåte i kommentarfeltet.)


Det magiske tallet er 5300 kroner i måneden. Det vil si at jeg kan klare meg i snaue fire måneder uten drastiske tiltak. Greit å vite. Måtte det ikke bli nødvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar