mandag 28. mai 2012

Bankgebyrer

Jeg visste at banken min hadde ganske mye gebyrer. Det finnes andre gode grunner til å bli der, men jeg tenkte at jeg skal i hvert fall vite akkurat hva det koster meg å være kunde der. Jeg får ikke gjort noen avveiing uten å ha talla i orden.

Så jeg åpna et regneark og lagde rader etter måneder og kolonner etter de inndelingene banken min gjør: Varekjøp, varekjøp VISA, uttak minibank og nettbankgebyr. Etter det gikk jeg tilbake seks måneder i nettbanken og skreiv ned alle gebyrene jeg hadde betalt.

Det var verre enn jeg trodde: Jeg betaler i snitt over 67 kroner i måneden i gebyrer. Det laveste var 38 kroner - forrige måned, pengeprosjektet hjelper nok litt her også, rett og slett fordi jeg kjøper mindre.

Det er særlig gebyrene for å betale regninger som irriterer meg, kanskje fordi de er vanskeligst å redusere eller velge bort. Andre ting er lettere å komme unna: Om jeg tar ut en sum i begynnelsen av måneden fra minibanken og lar det være brukepengene mine ut måneden så kan jeg komme meg ned i to kroner måneden. Nettbankgebyrene mer enn åttedobler det.

Likevel: Størsteparten av dette er utgifter jeg har kontroll over. Samtidig som jeg undersøker andre bankmuligheter skal jeg se på mulighetene for å kutte i den gebyrutløsende pengebruken jeg har kontroll over. Bare det å kunne talla kan forandre hvordan jeg bruker penger - kunnskap kan forandre både hue og vaner.

Dessuten sies det at en bruker mindre om en bruker cash framfor kort fordi en hele tida ser hvor mye en bruker, og det er i grunnen min erfaring også. Aldri så galt.

Mer: Jeg blir utfordra på og regner på lønnsomheten i å bytte bank her.

4 kommentarer:

  1. Jeg blir mer og mer sikker på at nå skyter du spuver med kanon. Den tida og de kreftene du bruker på dette, bør du kunne bruke til å tjene minst like mye penger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan hende, men husk å ta med i beregninga at om jeg bytter bank, er det penger jeg sparer hver eneste måned framover uten å bruke noe som helst tid på.

      Ellers ser jeg på muligheter for inntekter også, men timebetalinga i praksis blir oftest skrekkelig, skrekkelig lav... sjøl den jeg ikke trenger å skatte av.

      Slett
  2. Ovenstående kommentarer har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Men jeg har lyst til å anbefale Skandiabanken. Jeg har to bankkort der, og betaler fortsatt mindre enn dine ca. 800 i året. Om du holder deg på ca. 40 i måneden kommer vi ut ca. likt. Ett bankkort koster 250,- i året, og alt annet er gebyrfritt. Jeg liker veldig godt å ha det sånn. Var nettopp en helg i Sverige og trengte ikke ta ut penger i det hele tatt, brukte kort til alt, siden visa er gratis i utlandet også.

    To bankkort er fordi jeg deler økonomi med mannen min; vi har ett privat lommepengekort hver og ett hver til felles utgifter. Sånn om du lurte ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg vurderer dem. Banken min har forresten samme kortgebyr også, og det ser ut til å være gjengs pris for den slags. Her i heimen er det også to kort hver, ett til egen konto og ett til felleskonto.

      Slett