tirsdag 10. april 2012

Mobiltelefon

En av de faste utgiftene som jeg var nesten sikker på at kunne reduseres var mobilregninga. Jeg betalte som regel rett over fem hundre i måneden. Jeg visste at forbruket var lite nok til at jeg kunne tatt et mindre abonnement. Å flytte sammen med kjæresten, som var den jeg ringte mest til før er en viktig bit av det regnestykket.

Spørsmålet var om det kunne gjøres nå eller om jeg må vente til sommeren - da gikk nemlig bindingstida ut. Planen var ganske enkel: Ringe selskapet, finne ut om bindingstida tillot at jeg bytta abonnement, i så fall gjøre det, i motsatt fall regne ut om det kunne lønne seg å bytte abonnement sjøl med bruddgebyr og det hele. Hvis det lønna seg å vente, derimot, skulle jeg skrive ned datoen bindingstida går ut (som jeg huska var i sommer en gang) i kalenderboka mi med et stort klistremerke med utropstegn på.

Det viste seg at for å bytte til et billigere abonnement ville det koste 259 i bruddavgift hvis jeg bytta nå, og ikke venta til 18. juli da bindingstida gikk ut. Siden det nye abonnementet var 150 kroner billigere enn det første var det ganske åpenbart at det lønte seg.

Men hvorfor, spurte jeg mens jeg hadde først hadde dem på linja, er regningene mine så mye høyere enn prisen på det abonnementet jeg alt hadde? Åjo: En forsikring. Den hadde jeg jammen glemt - og ikke er den til nytte heller, jeg hadde planer om å droppe den for et halvt år sida og hadde glemt den - flaut. Jeg ba dem droppe den også, 69 kroner i måneden spart der. Ellers var det små ting - et par tekstmeldinger fra utlandet, noen kundeservicenummer, den slags. Tror jeg må følge bedre med på disse regningene, gitt. Lillesøster mener det er lett å få til.

Alt i alt har jeg etter grepa i dag spart 219 kroner i måneden i overskuelig framtid, og det tok meg kanskje 20 minutter. Det er hva jeg kaller god timelønn! Ikke minst, nå er disponibelt etter faste utgifter per måned nesten dobla fra der jeg starta. Hurra!


Jeg kutter videre og ser litt på bindingstid her.

5 kommentarer:

  1. Ja, forsikring på telefonen er bare tull. Jeg hadde det, men da den plutselig var borte, og jeg hadde forsikring mot både tap og tyveri, så viste det seg at jeg måtte vite akkurat når og hvordan. Og jeg hadde et intervall på 5 minutter, men det holdt ikke. Her gjaldt åpenbart bare forsikring når man f.eks. mister den oooops nedi en kløft eller ut av bilvinduet i stor fart ( et eksempel jeg ville hatt stor forståelse om de nettopp ikke ville akseptert) eller når noen stjeler den mens man merker det, og tyven løper fortest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis ikke fem minutter er nok så kan jeg ikke skjønne hva som skal være det... men i ditt tilfelle er det mulig det ville hjulpet å klage.

      Likevel, det ser ut som om det blir mer og mer av regelrett unyttige ekstraforsikringer selgere skal dytte på deg. Skummel utvikling, for noen forsikringer er det jo lure å ha, og mange av oss har ikke så mye tid til å sette oss ned å grave i hva som er hva.

      Slett
    2. Pass nå på hvis det er noen du ringer ofte til å få med familie/venner-ringe-abonnement ting. Altså ringe og sende meldinger gratis. Kan spare veldig mye der.

      Slett
    3. Forsikringer generelt på "småting" (0- noen tusen), f.eks telefoner er helt unødvendige. Mister du den når du er ute går det på reiseforsikring nesten uansett hvaslags forsikring du har, og blir den ødelagt hjemme kan den gå på innboforsikring. Med mindre man har småbarn/innsepillende fotballbarn og har kjøpt flatskjerm til mange-mange tusen, da er det kanskje greit med en sånn idiotforsikring.
      HAR JEG INNTRYKK AV (for jeg er ingen forsikringsekspert, men jeg kan en del om reklamasjon)

      Maren, hvis du er villig kan jeg putte deg inn i Trådløs Familie-avtalen slik at du ringer gratis med meg og Ole og mamma, og evt samboen din om han også vil inn. Minuset er at fakturaen da vil gå til meg. Om det er en ulempe du er villig til å vurdere kan du snakke med meg om hva jeg kan gjøre, eller mamma om hvordan det fungerer for henne.

      Og sist men ikke minst: HURRA for dagens timepris! Flinka!

      Slett
    4. Takk for tips, begge! Skal tenke på det med familieavtalen, Eva.

      Slett